زعفران در غذاهای لذیذ


اغلب ما با خواص زعفران آشنایی داریم. البته صرفا ما ایرانی­ها نیستیم که در کنج آشپزخانه زعفران سرخ و خوش عطر را نگه می­داریم. در اسپانیا برای پخت نان­های قندی، مربا و کلوچه و پلو از زعفران مخصوصی به نام Paella استفاده می­شود. در رسپی غذاهای اسپانیایی که گردشگران علاقه زیادی به آن دارند، زعفران پای ثابت است.

m5_w58t.jpg

زعفران در غذاهای لذیذ

در ایران برای تهیه بریانی و برنج، مقداری برنج پخته شده را با زعفران مخلوط کرده و دوباره به برنج اضافه می­کنند .این گیاه همچنین برای طعم دادن به غذاهای معروف جهانی در فرانسه و هلند استفاده می-شود. در این کشورها زعفران با ماهی، صدف و مرغ استفاده می­شود.

همچنین از آن در تهیه کره، پنیر، خامه، نوشابه، کنسرو، ترشی، پودینگ، برنج، سوپ، خورشت و مخصوصاً غذاهای گوشتی استفاده می­شود. البته در صنعت شیرینی پزی برای تهیه بیسکویت، کیک، خامه و آبنبات نیز استفاده می­شود.

سایر کاربردهای زعفران

کلاله زعفران به عنوان گیاهی جایگزین چای استفاده می­شود. از زعفران برای زیبایی ابرو، لاک ناخن، خوشبو کننده طبیعی، بخور و ماسک پوستی نیز استفاده می­شود. حتی از آن به عنوان جوهر استفاده می­کنند. در برخی مناطق در مراسم مذهبی و رسمی خود به پیشانی می­مالند.

نکته مهم برای حفظ خواص زعفران

زعفران نباید در جای خیلی گرم یا خیلی سرد مثل یخچال فوق العاده سرد نگهداری شود. در صورت نگهداری در جای خشک و خنک، می­توان آن را تا سه سال نگهداری کرد. این مدت زمان کمی نیست ومی­توانید حجم بسیار زیادی از زعفران را سالم نگهداری کنید.

استفاده از زعفران در صنایع آشامیدنی

امروزه یکی از عمده ترین کاربردهای زعفران در صنعت تولید نوشیدنی­های الکلی و غیر الکلی است. با این حال عمدتا انواع زعفران در تهیه نوشیدنی­های اشتها آور و انرژی زا استفاده می­شود. از زعفران در تهیه شربت­های التیام دهنده معده از جمله شربت­های زعفران ساده و لیمو نیز استفاده می­شود. طرز تهیه یکی از انواع شربت­های لیمو زعفران به شرح زیر است:

دو گرم پودر زعفران را به مدت نیم ساعت در یک لیتر آب جوش دم کرده و خنک کنید. این دم کرده را با 100 گرم عسل شیرین کرده و 50 سی سی لیمو ترش به آن اضافه کنید. زعفران مانند چای معمولی دم می­شود و در مهمانی­ها به عنوان چای زعفران استفاده می­شود. حال که در فصل تابستان هستیم بهتر است به جای نوشیدنی­های غیر طبیعی، با آگاهی از خواص زعفران این شربت را درست کنید.

یکی دیگر از کاربردهای عمده زعفران در صنعت تهیه دسر و شیرینی پزی است. میزان خرید زعفران مورد استفاده در شیرینی پزی و پخت ده در میلیون است. از زعفران برای افزودن رنگ و عطر به محصولاتی همچون کیک، نان و شیرینی­های گران قیمت استفاده می­شود. استفاده از زعفران در صنایع لبنی هم رایج است. از زعفران در لبنیات مانند شیر، بستنی، پنیر، خامه و کره استفاده می­شود. میزان زعفران مورد استفاده در بستنی سه تا هفت و نیم قسمت در میلیون است.

برای خواندن مقاله در سایت اصلی اینجا کلیک کنید .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.