Google Ads یک برنامه تبلیغاتی از شرکت Google است و بیشتر به عنوان بخشی از استراتژی SEA استفاده می شود.
با گوگل ادز، تبلیغ کنندگان گزینه های مختلفی برای حضور آنلاین در شبکه تبلیغاتی گوگل دارند. از یک طرف، این شبکه شامل فضاهای تبلیغاتی در بالا، پایین و در کنار SERP ها و همچنین در YouTube، در برنامه های اندروید و در تمام صفحاتی است که از طریق Google AdSense کسب درآمد می شوند. نام قدیمی AdWords از کلمات "Advert" (تبلیغات آلمانی) و "Word" (کلمه آلمانی) تشکیل شده است و بنابراین می تواند به عنوان "کلمه تبلیغاتی" ترجمه شود.
هرکسی که به طور حرفه ای با مباحث بهینه سازی موتورهای جستجو و اینترنت سر و کار نداشته باشد، اغلب با این سوال مواجه می شود که درآمد بالای گروه موتور جستجوی گوگل از کجا می آید؟ گوگل ادز پاسخ این سوال را دارد. از سال 2000، زمانی که گوگل تصمیم گرفت جستجوی بدون آگهی خود را با تبلیغات تامین کند، Google Ads منبع اصلی درآمد شرکت Mountain View بوده است.
با ایجاد برنامه تبلیغاتی خود، گوگل همچنان بر بازار در حوزه SEM تسلط دارد و بسیار جلوتر از محصولات رقیب مانند تبلیغات بینگ است. محبوبیت موتور جستجوی گوگل که 90 درصد از مردم برخی از کشورهای جهان از آن استفاده می کنند، باعث تسلط بر بازار می شود.
برنامه تبلیغاتی Google Ads از زمان تأسیس به طور مداوم توسعه یافته است و بسته به شکل تبلیغات، از جمله هدف گذاری، طیف گسترده ای از گزینه ها را برای قرار دادن تبلیغات آنلاین به تبلیغ کنندگان ارائه می دهد.
Google Ads محصول اصلی گروه Google است. در کمتر از 15 سال، پلت فرم تبلیغاتی به طور مداوم تکامل یافته است.
1998: شرکت Google Inc. تاسیس شد
آگوست 2000: شروع برنامه حامی مالی گوگل
اکتبر 2000: گوگل نسخه بتای AdWords خود را با تقریباً 400 تبلیغ کننده در ابتدا فقط در بازار انگلیسی زبان راه اندازی کرد.
2001-2004: اصلاحات مداوم در دستورالعمل های تبلیغاتی و گسترش پیشنهاد به زبان های دیگر مانند فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی و چینی
2006: API AdWords قابل شارژ می شود. نصب یک وبلاگ جداگانه برای کاربران AdWords "Inside AdWords" (از سال 2008 به زبان آلمانی نیز موجود است)
2008: برای اولین بار می توان تبلیغات را برای دستگاه های پایانی خاصی مانند آیفون تنظیم کرد
اواسط سال 2008: گسترش دستورالعمل های کیفیت برای کلمات کلیدی و گروه های تبلیغاتی
2012: یوتیوب بخشی از شبکه تبلیغاتی AdWords است. اکنون تبلیغات ویدیویی با AdWords امکان پذیر است
همچنین در سال 2012: گسترش گزینه های هدف گیری
2013: گسترش پیشنهاد تبلیغاتی از طریق تبلیغات فهرست محصولات، که برای آن باید از Google Merchant Center نیز استفاده شود.
2018: تغییر نام به Google Ads
یک حساب Google معتبر و یک وب سایت قابل دسترسی برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی Google مورد نیاز است.
سلسله مراتب در حساب به شرح زیر است:
ابتدا کمپین ایجاد می شود که از یک یا چند گروه تبلیغاتی تشکیل شده است که به نوبه خود حاوی چندین کلمه کلیدی است.
امکان ایجاد کمپین های مختلف در یک حساب تبلیغاتی وجود دارد. از آنجایی که هر کمپین با بودجه روزانه جداگانه ارائه می شود، محصولات یا مناطق مختلف وب سایت می توانند هرکدام با کمپین متفاوتی تبلیغ شوند و بسته به هدف کمپین می توان هدف گذاری را هم تراز کرد. تبلیغ کنندگان باید همیشه با کمپین های متعدد کار کنند تا به دقیق ترین و کارآمدترین تخصیص بودجه ممکن دست یابند.
تبلیغکنندگان این گزینه را دارند که از انواع تبلیغات مختلف با Google Ads استفاده کنند. اینها باید بر اساس اهداف بازاریابی از قبل تعریف شده انتخاب شوند.
تبلیغات متنی: تبلیغات متنی کلاسیکی هستند که از طریق Google Ads قرار می گیرند، می توانند در کنار، بالا یا پایین Google SERP نمایش داده شوند یا در سایت های شریک در شبکه تبلیغاتی Google که از Google AdSense استفاده می کنند ظاهر شوند. هر تبلیغ متنی از یک عنوان آگهی، یک متن آگهی دو خطی و لینک نمایش داده شده تشکیل شده است.
محدودیت طول کاراکتر اعمال می شود. عنوان نمی تواند بیش از 25 کاراکتر باشد، در حالی که متن آگهی در هر خط و پیوند نمایش داده شده به 35 کاراکتر محدود می شود. مهم است که هیچ کاراکتر خاصی در متن پیوند استفاده نشود. به همین ترتیب، استفاده از علامت سوال یا علامت تعجب تنها یک بار در متن آگهی مجاز است.
تبلیغات تصویری: تبلیغات تصویری به صورت فایل های GIF یا فلش هستند که در صفحات شبکه تبلیغاتی گوگل که از AdSense استفاده می کنند، نمایش داده می شوند. تبلیغات تصویری را میتوانید توسط خودتان ایجاد کنید و از طریق Ads Interface آپلود کنید یا با استفاده از ابزار Ads Ads ایجاد کنید. تبلیغات تصویری قبل از تایید بررسی می شوند. بررسی ممکن است تا سه روز کاری طول بکشد.
تبلیغات فهرست محصولات: شکل خاصی از تبلیغات در Google Ads هستند. اینها تبلیغات تصویری با برچسب قیمت و حداقل متن هستند که در کنار یا بالای بازدیدهای جستجوی ارگانیک ظاهر می شوند. Ads دادههای آگهیهای فهرست محصول را از فید دادههای محصول از طریق Google Merchant Center به دست میآورد. شرایط خاصی برای ایجاد این رکورد داده اعمال می شود که می توانید آن را در اینجا مشاهده کنید:
https://support.google.com/merchants/answer/188494
تبلیغات ویدیویی: در اینجا، تبلیغکنندگان این فرصت را دارند که ویدیوهای YouTube خود را در سایر کانالهای YouTube تبلیغ کنند. ویدیوهای کلیک برای پخش یا حمایت مالی نیز امکان پذیر است. صورتحساب توسط CPC انجام میشود.
مدل رایج صورتحساب برای تبلیغات گوگل، به اصطلاح CPC (هزینه به ازای کلیک) است، یعنی هزینههایی که تبلیغکنندگان برای یک کلیک روی تبلیغ خود میپردازند. سطح CPC در درجه اول به این بستگی دارد که تبلیغکنندگان دیگر چقدر مایلند برای یک کلمه کلیدی خاص که باعث نمایش تبلیغی شده است که در نهایت توسط کاربران کلیک شده است، بپردازند.
این در مهدی نجاری سئو سایت پیچیده به نظر می رسد، اما در اصل Google Ads بر اساس مدل پیشنهادی کار می کند. بنابراین نوعی حراج برای قیمت کلمات کلیدی است. هر تبلیغ کننده پیشنهادی برای یک کلمه کلیدی ارسال می کند. کسانی که مایل به پرداخت حداکثر قیمت برای یک کلیک بر روی یک تبلیغ برای یک کلمه کلیدی خاص هستند، در جایگاه برجسته ترین تبلیغات قرار می گیرند.
اما این فقط کسری از قیمت کلیک را نشان می دهد. زیرا گوگل عوامل دیگری را معرفی کرده است که میزان واقعی CPC را تعیین می کند:
امتیاز کیفیت: تعیین می کند که یک کلمه کلیدی در ترکیب با متن تبلیغ چقدر با صفحه فرود مطابقت دارد. علاوه بر این، مقادیری مانند سرعت بارگذاری یا در دسترس بودن نیز بر سطح فاکتور کیفیت تأثیر می گذارد. دامنه از 1 تا 10 گسترش می یابد که 10 بهترین رتبه است.
تعداد رقبا برای یک کلمه کلیدی خاص: قیمت کلیک برای یک کلمه کلیدی در یک صنعت رقابتی مانند اعتبار گاهی اوقات می تواند به چندین یورو افزایش یابد، در حالی که میانگین CPC 10 سنت برای سایر صنایع رایج است.
کیفیت حساب تبلیغاتی: Google میتواند با تنظیم قیمتها و افزودن کلیدواژهها و موارد دیگر، میزان حفظ حساب تبلیغاتی را ببیند. هرچه مراقبت کمتری برای حفظ حساب تبلیغاتی انجام شود، قیمت کلیک بالاتر میرود
هدف گذاری: در اینجا این نقش دارد که نوع هدف "تطابق دقیق" یا "تطابق گسترده" برای یک کلمه کلیدی انتخاب شود.
علاوه بر مؤلفه هایی که قبلاً ذکر شد، شکل تبلیغات نیز تعیین می کند که تبلیغات با Google Ads چقدر هزینه دارد.